
Часто батьки вимагають від дітей-школярів високої успішності, забуваючи про те, що основне завдання навчання в школі – отримати навички навчання і навчитися працювати з інформацією. З цим, на жаль, часто не справляється ні школа, ні сім’я. В такому разі, виходячи зі стін школи у світ дорослих, дитина, від якої вимагали гарних оцінок, не готова справлятися із завданнями, які перед нею ставить життя.
Чому важливо вміти вчитися?
Для дитини, зосередженої винятково на оцінці, отримати низький бал – трагедія. Тому вона намагатиметься зробити все можливе, щоб отримати гарну оцінку: списувати, брехати і т. д. Жодних навичок навчання за такого підходу вона не отримає. У неї в разі зіткнення з важким завданням будуть опускатися руки, зникатиме мотивація, вона вважатиме себе недолугою й що у неї немає здібності до цього предмета. Людину, яка вміє вчитися, вирізняє впевненість у тому, що, нехай вона поки не знає, як виконати завдання, зате знає, де шукати відповіді на свої запитання і знайти рішення.
Як формуються навички навчання
Навичка навчання не з’являється у дитини сама собою, від природи. Її потрібно формувати поступово, так само як і навичку ходити, тримати ложку і т. д. Формування навички можна розділити на етапи:
1-й етап. Показати, як працювати з тим чи іншим матеріалом, зацікавити дитину. Часто школяр не може вирішити завдання, тому що не знає, як, – у нього не сформована навичка. Перш ніж очікувати від дитини засвоєння матеріалу, необхідно показати, як це робити. Тільки після цього у неї з’являється інтерес. В іншому разі вона говоритиме: «Мені це не цікаво», «У мене не виходить», «Я це не хочу робити». Важливо не сприймати ці слова буквально, усвідомлюючи, що дитині поки що не зрозуміло, як зробити завдання або засвоїти матеріал, а значить, їй потрібна допомога. Щойно у дитини почне виходити, неулюблений предмет сподобається. На цьому етапі не соромно найняти дитині репетитора, щоб він допоміг опанувати незрозумілий матеріал.
2-й етап. Закріпити навичку. Важливо не один раз навчити дитину користуватися інформацією для рішення конкретного завдання, а зробити це багаторазово, поки ви не переконаєтеся, що син чи донька опанував навички.
3-й етап. Самостійність. Коли у дитини вже сформована навичка, вона може самостійно, без присутності батьків сісти. прочитати параграф і виконати вправу.
4-й етап. Обумовленість. Навичку необхідно запустити, щоб вона працювала. Для цього є певний сигнал. Наприклад, коли в школі викладач говорить: «Дістаємо подвійні листочки», дитина знає, що робити в цій ситуації, якщо вже добре знайома з манерою ведення уроку цього викладача. Те саме відбувається і під час самостійних занять. Коли потрібно зробити практичну вправу, дитина вже знає, що потрібно дістати відповідний підручник, прочитати параграф перед цією вправою, переглянути класну роботу і нагадати собі алгоритм виконання подібних завдань, а потім вже розпочати виконання завдання.
5-й етап. Репродуктивність. Знаючи алгоритм дій і відпрацювавши його до автоматизму, дитина вже може додавати свою частку креативності у виконання завдання. На цьому етапі можна з упевненістю сказати, що навичка навчання закріплена.
Інструментарій для оволодіння навичкою навчання
Людину, яка вміє вчитися, вирізняє володіння різними інструментами для виконання завдання. Навчіть дитину користуватися допоміжними довідниками, щоб вона могла швидко знайти додаткову інформацію з потрібного питання. Покажіть, як шукати інформацію в інтернеті, використовуючи ключові слова. Інформацію можна знайти на спеціалізованих сайтах. Наприклад, на допомогу навчанню в інтернеті є популярні сайти для школярів та їхніх батьків, де можна знайти потрібну інформацію, а також поспілкуватися з іншими батьками та вчителями і запитати поради. Навчіть дитину виділяти головне з величезного потоку інформації. Навіть якщо батьки самі не знають, як впоратися із завданням, особливо в старших класах, вони можуть підтримати дитину, вселити в неї віру в те, що з будь-яким завданням можна розібратися, попросити допомоги у людини, яка розбирається в цьому предметі (вчителя, репетитора). Коли дитина вже вміє використовувати різні інструменти для пошуку потрібно інформації, вона буде впевнена в тому, що будь-які завдання їй до снаги. І найголовніше – не буде паніки через те те, що вона не знає, що робити, а також відчуття, що вона покинута наодинці з нездійсненним завданням.
За наявності навичок навчання кожне нове важке завдання стає елементом гри. Для дитини, яка вміє вчитися, це буде викликом, з яким вона буде справлятися, використовуючи наявний набір інструментів. Для дитини, яка не вміє вчитися, це стане тими дверима, які перед нею зачинилися.
BestExpert